Lasanen, Pentti

f.    17.9.1936
d.    13.3.2021

Den musikaliske mångsysslaren Pentti Lasanen avled 84 år gammal den 13 mars 2021 i Helsingfors bruten av en svår sjukdom.

Redan som ung pojke fick han kontakt med swingmusiken under sin tid som krigsbarn i Sverige. Lasanen hann vara aktiv inom musikbranschen i nästan 70 år, både som dirigent och solist i allt från små band till symfoni­orkester, såväl som solo- och ensemblesångare, som multiinstrumentalist, arran­gör och kompositör – en sann spelman i ordets rätta bemärkelse. Han var också en ansedd pedagog och teoretiker som analy­serade jazzmusik.

Lasanen musicerade genom åren med framstående musiker somErik Lindström, Ronnie Kranck, Jörgen Petersen , Ossi Runne, Rauno Lehtinen, Taisto Wesslin, Kaj Pahlman, Seppo Hovi, Antti Sarpilaoch många andra. Han medverkade även i Rundradions Dansorkester, Four Cats -vokalensemblen och tv-programmet Kivikasvot i olika roller samt fungerade som inspelningschef för ett skivbolag. Hans favoritensemble var Pentti Lasanens Big Swing Orchestra i vilken han musicerade även tillsammans med sin dotter sångaren Minna Lasanen.

Lasanen var en av grundarna till föreningen Suomen PerinneJazz och blev dess hedersmedlem 2018. Han medverkar också på föreningens album The Best of Finnish Classic Jazz , som släpptes i december 2020 och därmed blev en av hans sista.

Lasanen fick flera utmärkelser för sina insatser: Pro Finlandia-medaljen 2002. Vinnare i Syksyn Sävel 1985. Louis Armstrong- och Count Basie-priserna. 2 Jussistatyetter. Georg Malmstén-jubileumspriset. Finlands Jazzlegend nr 12.

I en intervju för tidningen Jazzrytmit 2009 konstaterade Lasanen så här:

– Det finns två element i jazzmusiken som skiljer sig från annan musik. De tredelade synkoperna skapar svängen, som kräver talang att bemästra. Det låter enkelt, men är svårt att förverkliga. Det andra särdraget är bluesskalan. Om dessa två saknas undrar jag – är detta jazz? Dessa egenskaper utgör även grunden för all populärmusik; musikstilarna måste förnyas utgående från traditionen.

– Förutom tekniska färdigheter måste musikern ha rätt attityd, för det hand­lar om att kunna förmedla en känsla åt lyssnaren. Jag är tacksam för att jag har varit fått göra detta arbete med musiker ur så många olika generationer, sade Lasanen.

Dirigent Okko Kamu beskriver Lasanen så här: ”Lasanen var kosmopolit med en mångsidig talang även utanför jazz­genren. En modern renässanskonstnär!”

Operasångaren Jaakko Ryhänen säger att Lasanen var den främsta inom sin genre, som ständigt tänkte på tonbildningstekniken och dess utveckling.

Musikrådet Seppo Hovi anser att Lasanen var den mest analytiska och anständiga bohemen i vår musikhistoria. Musikern Antti Sarpila ger sin hyllning till Lasanen: ”Penttis musik svängde på ett sätt som både sågs och hördes – en god vän och en bra musiker är borta!”

Martti Koljonen
Översättning: Niklas Andersson



Foto:  Matti Björkman / Lehtikuva